پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
4731
-
الف
+

گزارش تفصیلی اختتامیه فجر 36

با آماده‌سازی سالن همایش‌های برج میلاد، مراسم اختتامیه از دقایقی پیش آغاز شد.

با آماده‌سازی سالن همایش‌های برج میلاد، مراسم اختتامیه رأس ساعت 19:00 آغاز شد.

به گزارش آی‌فیلم، مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر، با اجرای رضا رشیدپور، در سالن همایش‌های برج میلاد، رأس ساعت 19 آغاز شد.

پس از پخش سرود ملی ایران و تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر سی و ششم رسماً آغاز شد.

اجرای موسیقی زنده با صدای رضا بهرام به همراه عکس‌هایی از فیلم‌های حاضر در جشنواره بخش آغازین این مراسم بود.

در ادامه رضا رشیدپور به مردم ایران و اهالی هنر و سینماگران برجسته ادای احترام کرد و گفت: در شبی ماندگار زیر سقف آسمان تهران دور هم جمع شده‌ایم تا نشستن سیمرغ بر شانه‌های برگزیدگان جشنواره را شاهد باشیم. او نوید داشتن اختتامیه‌ای متفاوت را به مخاطبان داد.

پس از آن دبیر جشنواره، ابراهیم داروغه‌زاده برای ایراد سخنانی به روی سن رفت. داروغه‌زاده در سخنانش از مدافعان حریم انقلاب اسلامی از دیروز تا امروز گفت و از حضار خواست به پاس حماسه‌آفرینی‌های این عزیزان بایستند و دلاوران ایران زمین را تشویق کنند.

او همچنین افزود: صحبتی که می‌کنم شاید خیلی ربطی به جشنواره و سینما ندارد و شهریور سال 59 را خیلی از ما به خاطر داریم. دشمن به ما حمله کرد و تا به خودمان جنبیدیم شهرهای مرزی را گرفتند و هشت سال جنگیدیم تا آنها را بیرون کردیم. در تهران هم حتی بمباران و موشک باران بود و به سختی دشمن را بیرون راندیم. چندسال گذشته دشمنان ایران تصمیم گرفتند جنگ خانمان برانداز را در ایران راه بیندازند و دولت خودساخته به اسم داعش ساختند با هدف تجزیه ایران و از بین بردن سربلندی ایران را می‌خواستند. عزیران و جوانان کشور دیگر پخته شدند و بیرون از مرزها با دشمن جنگیدند و بدون کمترین آسیبی دشمن را شکست دادند. و شهدای زیادی هم در ایران دادیم و خواهش می کنم به اندازه زحمت و شجاعت آنها بایستید و خانواده شهدا تشویق کنید. سلامت و پاینده باد ایران عزیز.

در ادامه سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی صحنه آمد و پیام رئیس جمهور را قرائت کرد و در آخر افزود: سپاسگزارم از رییس جمهور بزرگ ایران که پیامی را به مناسبت این جشن تدوین و بنده را مامور به قرائت این پیام کردند.

پس از ایراد پیام رییس جمهور توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کلیپ تصویری از روزهای برپایی جشنواره سی و ششم از روزهای برگزاری جشنواره فیلم فجر  پخش شد.

 

در بخش دیگر مراسم، محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی روی صحنه آمد و به ایراد سخن پرداخت.

با پخش تصاویری از نامزدهای جشنواره سی و ششم، حاضران در سالن بعد از پخش تصویر پژمان جمشیدی در سالن او را تشویق کردند و رشیدپور گفت پژمان تو جایزه‌ا‌ت را همین حالا گرفتی! رشیدپور در ادامه گفت: استاد مشایخی هم از بیمارستان برای سینماگران و جشنواره فیلم فجر ویدئویی فرستاده و ما هم از عالیجناب مشایجی تشکر می‌کنیم.

در ادامه رشیدپور از رسول صدرعاملی برای اهدای جایزه بهترین فیلم کوتاه دعوت کرد تا به روی سن برود. سیمرغ بهترین فیلم کوتاه به برادران ارک برای فیلم «حیوان» رسید.

سپس بهرام بدخشانی برای اهدای سیمرغ بهترین جلوه‌های ویژه بصری به روی سن رفت و این جایزه را به فرید ناصر فصیحی برای فیلم «چهارراه استانبول» اهدا کرد.

پس از آن دکتر حسن خجسته سیمرغ بهترین جلوه‌های ویژه میدانی را اهدا کرد. این جایزه به محسن روزبهانی برای فیلم «تنگه ابوقریب» تعلق گرفت. گفتنی است محسن روزبهانی در سالن حضور نداشت و پسر او برای دریافت این جایزه به روی سن رفت. پسر محسن روزبهانی بعد از دریافت جایزه گفت: من به نیابت از پدر از تمام اعضای گروه تشکر می‌کنم، به این دلیل که پشت صحنه ما به استانداردهای جهانی نزدیک بود و واقعا کم و کاستی نبود.

فیلم «تنگه ابوقریب» سیمرغ بهترین چهره‌پردازی را نیز به خود اختصاص داد. سعید ملکان  بعد از دریافت جایزه بهترین طراحی چهره پردازی گفت: از تمام بازیگران فیلم «تنگه ابوقریب» تشکر می‌کنم به خصوص امیر جدیدی، علی سلیمانی، حمیدرضا آذرنگ و جواد عزتی. سیمرغم را به اجرا کنندگان گریم فیلم تقدیم می‌کنم.

عباس بلوندی در ادامه موفق شد سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه را برای فیلم «سرو زیر آب» به خود اختصاص دهد. وی پس از دریافت سیمرغ، این جایزه را  به گروه تولید «سرو زیر آب» و همکاران خود در انجمن طراحان صحنه تقدیم کرد. 

سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس به خانم سارا خالدی‌زاده برای فیلم «بمب؛ یک عاشقانه» اهدا شد. خالدی‌زاده پس از دریافت سیمرغ بلورین از دستان کمال تبریزی گفت: از هیات داوران تشکر می‌کنم. از گروه خوب فیلم «بمب؛ یک عاشقانه» تشکر می‌کنم و جایزه را به آنها اهدا می‌کنم. از محسن شاه‌ابراهیمی هم به صورت ویژه تشکر می‌کنم.

در ادامه سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری، توسط محمدرضا فروتن به علیرضا علویان برای دو فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» و «به وقت شام» تعلق گرفت. علویان پس از دریافت سیمرغ بلورین از دستان محمدرضا فروتن گفت: از ابراهیم حاتمی‌کیا و هومن سیدی به خاطر اعتمادشان تشکر می کنم. همچنین از محسن کیایی، سهیل بیرقی، محمد خزاعی و سعید سعدی هم تشکر می‌کنم. همچنین از گروهم در استودیو و ... هم سپاس‌گزارم و همچنین از پژمان لشکری‌پور.

سیمرغ بلورین صدابرداری هم توسط فرشته طائرپور به رشید دانشمند برای فیلم «تنگه ابوقریب» اهدا شد. دانشمند پس از دریافت سیمرغ بلورین گفت: از یدالله صمدی یاد می‌کنم. او حداقل دوسال است که کار نمی‌کند.

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن به کارن همایونفر برای فیلم «به وقت شام» تعلق گرفت. همایون‌فر پس از دریافت سیمرغ بلورین از دستان کمال تبریزی گفت: خیلی خوشحالم که اینجا هستم. از هیات داوران و حاتمی‌کیا تشکر می‌کنم. هر بار با او کار می‌کنم و جایزه‌هایی که می‌برم واقعا برای او است. این جایزه متعلق به ابراهیم حاتمی‌کیاست و کسانی که جان‌شان را می‌دهند که ما اینجا چنین جشن‌هایی را بتوانیم برگزار کنیم.

سیمرغ بلورین بهترین تدوین به بهرام دهقانی و محمد نجاریان برای فیلم «عرق سرد» رسید. دهقانی و نجاریان روی سن آمدند و سیمرغ‌های خود را از رسول صدرعاملی و حسن خجسته گرفتند. دهقانی ابراز امیدواری کرد که این جایزه را برادرش در هیات داوران (خسرو دهقانی) به او نداده باشد! او گفت: از مجموعه همکارانم، کسانی که پشت و جلوی دوربین بودند، به خصوص سهیل بیرقی که به سختی فیلم را به نمایش جشنواره رساند و خیلی اذیت شد، تشکر می‌کنم. امیدوارم بتواند بعد از این راحت‌تر کار کند. از باران کوثری تشکر می‌کنم که اگر در این فیلم نبود نتیجه کار به این خوبی نمی‌شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به علیرضا زرین‌دست برای فیلم «سرو زیر آب» تعلق گرفت. زرین‌دست پس از دریافت سیمرغ بلورین از دستان بهرام بدخشانی ضمن تشکر از هیات داوران از حامد حسینی و محمدعلی باشه‌آهنگر تشکر کرد. 

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه به فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» ساخته هومن سیدی رسید. هومن سیدی پس از دریافت جایزه گفت که اصلاً نمی‌دانسته چنین عنوان جایزه‌ای وجود دارد و در ادامه از مردم تشکر کرد و اظهار داشت که جایزه‌اش را از مردم گرفته است.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم اولی به رضا مقصودی کارگردان فیلم «خجالت نکش» تقدیم شد. رضا مقصودی هم پس از دریافت جایزه از خسرو دهقان مثل هومن سیدی ابراز تعجب کرد و از حضور احمد مهران‌فر در این فیلم تشکر کرد و گفت: او خیلی برای نقش‌ خود در فیلم و رسیدن به آن زحمت کشید.

رشیدپور پس از آن از خانواده شهید معز غلامی دعوت کرد تا به روی صحنه بروند. در این بخش مرتضی شعبانی تهیه‌کننده «زنانی با گوشواره‌های باروتی» به همراه نور الحلی، خبرنگار عراقی که گزارش‌های بیشماری از جنایات داعش تهیه کرده است، روی سن آمدند و لوح تقدیر را از دستان دبیر جشنواره و مادر شهید معز غلامی گرفتند.

اجرای موسیقی زنده با صدای سالار عقیلی بخش بعدی اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر بود. سالار عقیلی و گروهش ابتدا قطعه «ایران» را اجرا کردند. قطعه بعدی که توسط این گروه اجرا شد، تیتراژ سریال «حانیه» بود.

سالار عقیلی از زنده‌یاد دکتر افشین یدالهی یاد کرد و از قطعه "خون غزل" او نام برد. او گفت: هر وقت این قطعه را اجرا می‌کنم، به نظرم می‌رسد افشین می‌دانسته قرار است از بین ما در بهار برود. این قطعه بخشی دارد که می‌گوید زمستان اگر هرچه سرد و سیاه، به باران تیر تو تن می‌دهم / به رویای خورشید شوق بهار، سرم را به باد وطن می‌دهم. در ادامه سالار عقیلی قطعه "وطن" یا "ایران جوان" ساخته پیمان سلطانی و شعری از زنده یاد بیژن ترقی را اجرا کرد.

رشیدپور پس از اجرای موسیقی، در ادامه مراسم اهدای جوایزاعلام کرد که قرار است دو سیمرغ در یک بخش اهدا شود.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن به سحر دولتشاهی بازیگر فیلم‌های «چهارراه استانبول» و «عرق سرد» رسید. سحر دولتشاهی پس از دریافت سیمرغ بلورین ضمن تشکر از مصطفی کیایی برای اعتماد دوباره به او و ذکر اینکه جای او در مراسم خالی است، گفت: هر پنج بازیگر اصلی فیلم «عرق سرد» نامزد شده‌اند، عجب کارگردانی... او اظهار امیدواری کرد جشنواره فجر جشنواره واقعی سنیمای ایران باشد و محل تجدید دیدار هنرمندان باهم و این که دلخوری‌ها کم‌تر باشد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به جمشید هاشم‌پور برای بازی در فیلم «دارکوب» تعلق گرفت. جمشید هاشم‌پور در سالن حضور نداشت و دخترش برای دریافت این جایزه به روی سن رفت.

در ادامه سارا بهرامی برای ایفای نقش در فیلم «دارکوب» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد. سارا بهرامی بعد از دریافت جایزه از دستان رسول صدرعاملی، گفت:  این سیمرغ خیلی برایم ارزشمند است. از هیات داوران تشکر می‌کنم و خیلی از بهروز شعیبی ممنونم که این نقش را به من داد و همچنین از محمود رضوی و تک تک دوستانم در پروژه «دارکوب» تشکر می‌کنم. از همه دوستانی که من را تشویق کردند سپاس‌گزارم. از نویسندگان فیلم «دارکوب» و علیرضا برازنده هم تشکر می کنم. از امین حیایی که خیلی من را یاری کرد و پارتنر خوبی بود تشکر می‌کنم. به افتخار مادرم که در سالن است دست بزنید و سیمرغ بلورینم را به خانواده نازنینم و همه کسانی که برایم عزیز هستند، تقدیم می‌کنم.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد به امین حیایی برای فیلم «شعله‌ور» تقدیم شد. او پس از دریافت جایزه‌اش هیچ حرفی نزد و صحنه را با لبخند ترک کرد.

و اما سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به امیر جدیدی برای نقش‌آفرینی در فیلم‌های «تنگه ابوقریب» و «عرق سرد» رسید. جدیدی ضمن تشکر از داوران و کارگردان‌های فیلم‌هایش ابراز امیدواری کرد بتواند این راه را به خوبی ادامه بدهد.

در بخش بهترین فیلمنامه جشنواره سی و ششم فجر هم دو سیمرغ اهدا شد. یک سیمرغ بلورین به کامبوزیا پرتوی برای فیلمنامه «کامیون» اهدا شد. کامبوزیا پرتوی در ادامه مدعی شد که داوران بازی سعید آقاخانی را نادیده گرفته‌اند و از او دعوت کرد به روی صحنه بیاید تا سیمرغش را به او تقدیم کند. سعید آقاخانی گفت: امسال آنقدر بازی‌ها خوب بود که انتخاب سخت شده بود. کامپوزیا پرتوی بی‌نظیر است و از او سپاس‌گزارم.

هومن سیدی هم با فیلمنامه «مغزهای کوچک زنگ‌زده» در این بخش توانست سیمرغ دیگری را در کارنامه خود به ثبت برساند. سیدی بعد از دریافت این جایزه خطاب به تماشاگران حاضر در سالن گفت: فکر کردم سالن را اشتباه آمده‌ام و مراسم در سالن دیگری است. بازیگرانم و همه عوامل کار عالی بودند و از آنها تشکر می‌کنم.

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران به فیلم «بمب؛ یک عاشقانه» ساخته پیمان معادی رسید. پیمان معادی بعد از دریافت سیمرغ بهترین فیلم از نگاه داوران گفت: به هیات داوران خسته نباشید می‌گویم و از رسول اف تهیه کننده فیلم هم سپاس‌گزارم.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به ابراهیم حاتمی‌کیا برای فیلم «به وقت شام» تعلق گرفت. حاتمی‌کیا پس از دریافت سیمرغ از دستان محمدرضا فروتن گفت: ممنونم از محبت داوران عزیز. من فیلمساز وابسته و فیلمساز این نظامم. من افتخار می‌کنم از کسانی حرف می‌زنم که باورشان دارم. من سی سال است روی این سن می‌آیم و می‌روم. از سازمان اوج تشکر می‌کنم. آنها خیلی زحمت می‌کشند و باید نام سربازان گمنام امام زمان را به آنها داد. متاسفم از همکارانم که وقتی اسم این سازمان‌ها و ... به میان می‌آید، به آن معنا می‌دهم. افتخار می‌کنم برای مدافعان حرم فیلم ساختم. افتخار می کنم از بچه های سپاه و حاج قاسم سلیمانی جایزه گرفتم. بابت کارهایم پشیمان نیستم. اگر خانه سینما به محل کارآفرینی تبدیل شود، من کارآفرینم چراکه یک سال رزق به آنها رساندم. امثال رشیدپور این واژه ها را می سازند. به تلویزیون اعتراض می کنم از مسئولان شبکه یک و دو، شکایتم را به خدا می برم. حاج قاسم سلیمانی با دیدن فیلم من اشک ریخت. این نگاه واقعا زشت است برای این مملکت. من شکایتم را به خدا می‌برم.

در این بخش هم دو فیلم سیمرغ را دریافت کردند که فیلم دوم «تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی بود. بهرام توکلی هم بعد از دریافت سیمرغ کارگردانی گفت: از هیات داوران و همه کسانی که به من کمک کردند سپاسگزارم.

و در نهایت سیمرغ بلورین بهرین فیلم به سعید ملکان، تهیه‌کننده فیلم «تنگه ابوقریب» رسید. سعید ملکان بعد از دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم برای «تنگه ابوقریب» گفت: از هیات داوران تشکر می کنم و جایزه ام برای همه اعضای گروه فیلم است و از آنها دعوت می‌کنم روی سن بیایند. به این دلیل که فضا کمی تلخ شد، من می‌خواهم یک نکته شیرین تعریف کنم. مردم برای اسم شهدا در آخر فیلم دست می‌زدند و این خیلی ارزشمند بود برای ما.

رشیدپور برای اهدای بهترین فیلم از نگاه ملی از دکتر جهانگیری دعوت کرد به روی صحنه بیاید. سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی به سیدحامد حسینی، تهیه‌کننده فیلم «سرو زیر آب» اهدا شد. سید حامد حسینی؛ تهیه کننده فیلم «سرو زیر آب» سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی را دریافت کرد و گفت: ما تیمی داشتیم که کار سختی انجام دادند و محمدعلی باشه آهنگر سرپرست این تیم بود. خوشحالم تیم ما بسیار همدل بود و هرچه داریم در این فیلم از خون پاک شهدا بود و خواهش می کنم آنها را تشویق کنید.

برای اهدای سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران دبیر جشنواره و منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما به حاضران روی سن اضافه شدند. منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما گفت: شب‌های شورانگیز و شکوهمند سی و ششمسن جشنواره فیلم فجر با این جایزه پایان می‌یابد و یقین دارم روزهای خوب سینمای ایران در راه است.  فاصله فیلم ششم تا فیلم اول 38 صدم است و هیچ فیلمی نتوانست از این فاصله عبور کند. به عنوان مسئول خانه سینما و خدمتگزار اهالی سینمای ایران، باید بگویم همدلی و هم پیمانی ما با هیچ تیری از بیرون شکافته نمی‌شود. سینمای ما یکپارچه است و هیچ کس حق ندارد آن را بشکافد.

 «مغزهای کوچک زنگ‌زده» در آخر به عنوان فیلم برگزیده تماشاگران معرفی شد و تمامی عوامل آن به روی سن آمدند. با اهدای این جایزه، مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر هم به پایان رسید.

ب س / س م

نظر شما
ارسال نظر
میثم

زنده باد آی فیلم. پخش آنلاین ابعاد تصویر 16:9 نیست لطفا درستش کنید.

Sheyda

عالی بود عااااالی به صورت زنده از اول تا آخر دنبالش کردیم و واقعا سیمرغ به افراد لایقی رسید خیلی خیلی جذاب بود اقای جدیدی اقای سیدی اقای ملکان واقعا لایق بودن تبریک تبریک تبریک

ش. ی. د. ا

واااای مغز های زنگ زده کوچک عالی بود اقای هومن سیدی واقعا لایق بودن تبریککککک در کل سیمرغ ها به افراد لایقی رسید

بیننده همیشگی

مرسییییییییی پوشش اختتامیه عالی بود آیفیلم